1. jednostranne nariadiť zamestnancovi:
2. po dohode so zástupcami zamestnancov (alebo s dotknutými zamestnancami):
Podrobnosti k možným opatreniam zamestnávateľa prijatých za účelom zabráneniu šírenia pandémie koronavírusu:
1. Vykonávanie práce z domu (home office) – je na zvážení zamestnávateľa, či umožní prácu z domu, pričom však je nutné poznamenať, že zamestnávateľ nemôže nariadiť prácu z domu a teda na home office je potrebné splniť dve podmienky:
Reštriktívny prístup (neumožnenie práce z domu) u zamestnávateľov je odôvodnený v nasledujúcich prípadoch:
V uvedených prípadoch zamestnávateľ neumožní prácu z domu a vyžaduje osobnú prítomnosť zamestnancov na pracovisku, za dodržania prísnych hygienických podmienok.
2. Čerpanie dovolenky – Ak je to nevyhnutné z prevádzkových dôvodov, môže zamestnávateľ podľa § 111 ods. 2 Zákonníka práce určiť hromadné čerpanie dovolenky (ak u zamestnávatelia pôsobia odbory – zástupcovia zamestnancov, tak len po dohode s nimi). Zároveň podľa § 111 ods. 5 Zákonníka práce platí, že čerpanie dovolenky je povinný zamestnávateľ oznámiť zamestnancovi aspoň 14 dní vopred. Uvedené pravidlo platí aj pre hromadné čerpanie dovolenky z prevádzkových dôvodov. Uvedené obdobie 14 dní môže byť výnimočne skrátené so súhlasom zamestnanca. Zamestnávateľ však nemôže zamestnancovi určiť čerpanie dovolenky ak nedodrží 14-dňovú lehotu a na čerpaní dovolenky je potrebné sa so zamestnancom dohodnúť.
3. Čerpanie náhradného voľna – možné aplikovať v prípade, ak má zamestnanec nevyčerpané voľno za prácu nadčas, pričom na čerpanie náhradného voľna je potrebná dohoda so zamestnancom. Čerpanie voľna s náhradou mzdy je možné podľa §141 ods. 3 písm. d) Zákonníka práce s tým, že si voľno neskôr zamestnanec odpracuje.
4. Neplatené voľno – Ak sa zamestnanec nemôže dostaviť do práce z dôvodu nariadenej karantény alebo zákazu prechodu hraníc (ak sa nachádza v zahraničí), ide o prekážku v práci na strane zamestnanca. So zamestnancom je možné uzatvoriť dohodu o neplatenom voľne, a to napr. z dôvodu dočasných protiepidemiologické opatrení/zákazu cestovania, na dobu určitú po dobu trvania preventívnych opatrení proti šíreniu koronavírusu až do opätovného umožnenia nástupu zamestnanca do práce . Pokiaľ sa nepodarí dohodu so zamestnancom uzatvoriť, je možné rozhodnúť o neplatenom voľne aj jednostranne.
V prípade nedostavenia sa do práce z dôvodu na strane zamestnanca teda má zamestnávateľ 2 možnosti a v oboch prípadoch ide o prekážku v práci na strane zamestnanca bez nároku na náhrady mzdy:
Uvedeným nie sú dotknuté práva zamestnanca na poberanie nemocenských dávok, ako uvádzame nižšie. V prípade, ak je dôvodom neprítomnosti zamestnanca v práci nariadená karanténa, potom treba postupovať v zmysle kapitoly Mzda versus dávky sociálneho poistenia, ktorý je uvedený nižšie.
5. Inštitút tzv. flexikonta v zmysle § 87a Zákonníka práce v prípadoch tzv. vážnych prevádzkových dôvodov
Konto pracovného času aj v tomto prípade môže použiť len zamestnávateľ za podmienok podľa § 87a (flexikonto je dohodnuté v kolektívnej zmluve alebo v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov, flexikonto nemôže zamestnávateľ jednostranne nariadiť). Vzhľadom na to, že pri konte pracovného času ide o nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času a zamestnávateľ musí dodržať ustanovenie § 90 ods. 9 ZP, t.j. oznamovať rozvrhnutie pracovného času najmenej týždeň vopred a najmenej na týždeň, takáto lehota by neumožňovala aplikáciu konta na prekážku v práci tohto druhu, ktorá v mnohých prípadoch nastáva okamžite. Z uvedeného dôvodu sa v tomto prípade (vážnych prevádzkových dôvodov) povinnosť dodržať § 90 ods. 9 nestanovuje a zamestnávateľ môže ihneď ísť do záporného účtu konta pracovného času (resp. čerpať zo zostatku na kladnom účte konta, ak je taký k dispozícií).
6. Prekážky v práci na strane zamestnávateľa – v prípade, ak žiadna z vyššie uvedených možností neprichádza do úvahy, platí, že zamestnávateľ je povinný prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy. Ak by zamestnávateľ neprideľoval zamestnancovi prácu – z prevádzkových dôvodov by prácu pre zamestnanca nemal a nedohodol by sa so zamestnancom ani na dočasnom výkone inej práce, nastáva prekážka v práci na strane zamestnávateľa a zamestnancovi vzniká nárok na náhradu mzdy:
Odporúčanie: Odporúčame dohodnúť sa so zamestnancami, u ktorých to prichádza do úvahy, na výkone práce z domu (súhlas sa nevyžaduje, ak majú prácu z domu v pracovnej zmluve), dočerpaní náhradného voľna za nadčasy alebo využitia konta pracovného času za podmienok podľa § 87a (len v prípadoch, kedy je flexikonto dohodnuté v kolektívnej zmluve alebo dohode so zástupcami zamestnancov). Aj v prípade nariadenej karantény kedy by išlo o prekážku v práci na strane zamestnanca, je možné dohodnúť prácu z domu. Pokiaľ zamestnanec síce má nariadenú karanténu ale necíti sa práceneschopný, je možné že chce a bude pracovať, potom sa odporúča s ním radšej dohodnúť prácu z domu ako by mal by uznaný za práceneschopného (na čo by mal inak právo) a nepracoval by vôbec. Ak zamestnanec nesúhlasí s prácou z domu, a je v karanténe, potom ide o prekážku v práci na strane zamestnanca bez náhrady mzdy, avšak v prípade práceneschopnosti poberá nemocenské dávky.
Pokiaľ žiadna z uvedených možností neprichádza do úvahy, pôjde o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, za ktorú prináleží zamestnancom náhrada mzdy. Nakoľko vzniknutá situácia môže pretrvávať dlhšiu dobu ako avizovaných 14 dní, odporúčame nariadenie čerpania hromadnej dovolenky (čo najskôr) v rozsahu 2 týždňov v zmysle § 111 ods. 3 a 5 Zákonníka práce. Nariadenú dovolenku je možné neskôr odvolať (ak by sa situácia zmenila a bolo by možné pracovať v mieste výkonu práce).
Ďalšie poznámky, alternatívy v dlhodobom horizonte, pokiaľ by reštriktívne opatrenia pretrvávali viac mesiacov:
Jednostranné preradenie na inú prácu je možné len vo výnimočných prípadoch, ktoré v danej situácii by mohli byť nasledovné:
Mzda vs. dávky sociálneho poistenia
V prípade, ak sa zamestnanec vracia z iného štátu a bude počas 14 dní v povinnej karanténe (v zmysle Verejnej vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva č. OLP/2567/2020 zo dňa 12.03.2020), vznikne mu od 11.teho dňa nárok na nemocenské (podľa § 33 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
Takýto zamestnanec v karanténe však môže vykonávať prácu z domu a to v zmysle Usmernenia hlavného hygienika SR pre verejnosť o karanténe z 10.03.2020:
Osoba, ktorej bola nariadená domáca izolácia, alebo izolácia v zdravotníckom zariadení je povinná počas celej doby karantény (14 dní):
Čo sa týka mzdy a nemocenského platí, že samozrejme zamestnanec buď poberá mzdu alebo nemocenské, pričom nemocenské vypláca Sociálna poisťovňa od 11-teho dňa pracovnej neschopnosti (§ 34 ods. 1 zákona o sociálnom poistení).
Prvých 10 dní PN-ky platí zamestnancovi náhradu príjmu zamestnávateľ (v zmysle zákona č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca) a to tak, že za 1. až 3. deň 25% denného vymeriavacieho základu zamestnanca a za 4. až 10. deň 55% denného vymeriavacieho základu. Podmienkou uvedeného nároku na náhradu príjmu plateného zamestnávateľom je, že zamestnanec 1.) bol uznaný za dočasne práceneschopného alebo mu bolo nariadené karanténne opatrenie a 2.) nemá príjem, ktorý sa považuje za vymeriavací základ.
Za súčasnej situácie boli prijaté osobitné postupy súvisiace s uplatnením nároku na nemocenské u Sociálnej poisťovne, avšak v každom prípade zamestnanec musí uviesť, že si nárok na výplatu nemocenského voči Sociálnej poisťovni uplatňuje.
Je teda možné uzavrieť, že zamestnanec nemôže zároveň poberať mzdu/náhradu mzdy a nemocenské; avšak ak zamestnanec chce po dohode so zamestnávateľom pracovať z domu (resp. z iného miesta, na ktorom sa počas karantény nachádza), nemusí si nárok na dávku na Sociálnej poisťovni uplatniť a za vykonanú prácu bude od zamestnávateľa poberať mzdu.
Ošetrovné
Podľa § 41 zákona č. 461/2003 Z. z. Výška ošetrovného je 55% denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57 (Nárok vzniká od prvého dňa potreby ošetrovania a zaniká dňom skončenia, najneskôr uplynutím štrnásteho dňa obdobia, počas ktorého budú školy a predškolské zariadenia uzavreté.) pri osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa vo veku do 10 rokov (10 rokov + 364 dní). POZOR: Ak by však vláda alebo zriaďovateľ rozhodli o novom uzavretí škôl po 27. marci, nárok na ošetrovné vznikne nanovo
Pediatri potvrdzujú rodičom detí starších ako 10 rokov (11 rokov a viac) Žiadosť o ošetrovné (fialové tlačivo), pričom pediatri vypisujú časť A tohto potvrdenia. Vypísaním tohto potvrdenia pediater potvrdí, že takéto dieťa vyžaduje osobné a celodenné ošetrovania z dôvodu, že jeho mentálne alebo fyzické schopnosti mu nedovoľujú zvládnuť pobyt v domácom prostredí bez dozoru rodiča. Z uvedeného vyplýva, že potrebu osobného a celodenného ošetrovania u detí nad 11 rokov musí verifikovať pediater.
LEGATE si týmto vyhradzuje právo upraviť tento newsletter v prípade zmeny právnych predpisov, nariadení a vyhlášok príslušných štátnych orgánov. Závery tohto newslettera boli spracované na základe právneho stavu k 17.3.2020.